Martí Domínguez

LA PINTURA DEL PENYAGOLOSA

TEXT A  SALVADOR LLOSÀ

         Salvador Llosà és un pintor nat. Aquesta formula per a un pintor potser és més certa que per a un escriptor. Salvador Llosà –com aquell xiquet que va descobrir Cimabue i que després seria Giotto—ha nascut sabent pintar, amb un absolut domini del dibuix. D’aquesta manera, he conegut poca gent amb tanta capacitat pel dibuix, amb una seguretat tan magistral del traç. Entengau-me: no lleve mèrits a l’artista, sinó que més aviat formule aquesta afirmació com un diagnòstic. Llosà és pintor perquè és “consubstancial” a ell, forma part de la seua naturalesa: té aquest do espectacular.

        Però a més d’aquesta prodigiosa habilitat té ofici. L’art sense esforç queda en poca cosa. Salvador Llosà viu –cosa ben infreqüent en aquest país tan poc amatent a qüestions pictòriques—del seu art, de la seua pintura. No sols com a dibuixant de diversos mitjans de comunicació (El País, El Temps, la revista universitària Mètode), sinó com a conreador de l’esquerp i complex món de les arts plàstiques. Es un professional que ha anat creant el seu estil, la seua definició, obrint-se pas, fent camí: és aquesta tenacitat, aquesta voluntat de persistir, el que dignifica encara més el seu treball pictòric. No és anecdòtic sinó que busca, cerca, l’excel·lència, l’instant de l’art.

       I és en els paisatges on Salvador Llosà ha aconseguit concretar millor el seu art, el seu ofici, la seua mirada crítica. En el seu esforç hi ha una percepció independent, nova, allunyada de les escoles i les acadèmies. No és sorollesc ni lozanista, sinó que d’alguna manera els paisatges tenen una naturalitat pròpia, original, fidedigna. Em recorda aquelles paraules de Rodin: “Davant del model, treballe amb tanta voluntat de reproduir la veritat com si fera un retrat; no corregisc la natura; m’incorpore a la natura; la natura em condueix”. I això podríem dir dels llenços de Llosà, que són fidedignes, fidels a la seua mirada, no han estat transsubstanciats ni metamorfosejats per l’impuls –la personalitat—de l’artista: Salvador Llosà s’incorpora a la “veritat” d’aquell paisatge i no altera res. O molt poc.

        I, evidentment, això no és fàcil. Potser és més senzill descorporar el paisatge, alterar-lo, reconduir-lo a una tècnica, a un clixé, a una marca de l’artista. O potser no, tant se val. El que és segur és que en el treball de Llosà hi ha un enorme coneixement, fruit d’una laboriosa –industriosa-- tasca, d’un lent treball de digestió: per això, excel·leix quan pinta allò que coneix bé, que ha paït en la seua profunditat, aquell paisatge que ha vist i entrevist, trepitjat i olorat. I, sens dubte, aquest paisatge és el del massís del Penyagolosa, que coneix des de fa molts anys. Per això, els quadres que s’inspiren en aquest paratge tenen aquella força superior que naix de la conjunció de l’ofici i de l’estima. Aquell amor que va inspirar Paul Cézanne a pintar les perspectives de la Provença, i especialment el mont Sainte-Victoire.

        Salvador Llosà és el primer pintor valencià que ha pintat el Penyagolosa, la muntanya més alta de les terres valencianes (Rosa Torres recentment també ha fixat en bellíssims olis aquesta geologia grandiosa del Maestrat). Però, siga com siga, Penyagolosa és l’excusa. Vull dir, que la força pictòrica de Llosà el condueix a què aquelles perspectives magnífiques, aquells masos solsits, aquells bancals infinits, aquells boscos ubèrrims, prenguen de sobte una qualitat superior, un interès universal. Hi ha una bellesa primigènia, una llum prístina, una natura superior, una geologia enlluernadora. I, sobretot, tot és pictòric, però res pintoresc. En alguns aspectes, em recorda la millor pintura paisatgística valenciana, aquella de Gonzalo Salvà dedicada a la sierra del Negrete (Utiel), o encara més, la pintura de Joaquim Mir, aquella formidable capacitat per captar la geografia grandiosa de Montserrat.  Els masos abandonats denuncien una realitat (l’èxode rural), però no es recreen en res, no literaturitzen res, no busquen més que fixar la bellesa solemne d’unes velles pedres i d’unes teules desballestades i d’un marc corcat de sabina. I el mateix podríem dir de tantes altres escenes, d’un grup de carrasques, d’una caseta de pastor, d’un clar del bosc, d’un rierol, d’un grup de cavalls del llogaret de l’Estrella, a la vora del Montlleó.  Es una pintura espontània i sincera, que defuig romanticismes i notes bucòliques, que tan sols aspira a immortalitzar una forma i una llum.

        Són aquestes les característiques que més m’interessen de Salvador Llosà. Té una veracitat, una autenticitat, una probitat pictòrica: no imita, sinó que busca i troba en la natura, la natura el condueix. Ja ho deia Rodin, en una altra de les seues notes: “Declare netament que no tinc cap idea quan no tinc alguna cosa per copiar; però quan veig la natura ensenyar-me les seues formes immediatament trobe alguna cosa que val la pena.” La mirada de Llosà és sàvia, sap discriminar, sap distingir, sap aïllar allò de la natura que paga la pena. Tot és bell, tot és suggerent, tot impel·leix a conèixer, a descobrir, a viure. I és això el que fa un pintor, vull dir, un gran pintor.

                                                                                                                        

       MARTÍ DOMÍNGUEZ         

         Professor titular de periodisme de la Universitat de València.

         Director de la revista MÈTODE.

 
< endarrere endavant >